Aquisição de Competências Pré-Literacia [Acquisition of Early Literacy Skills]

Rita Pereira

M.Sc. Project

English

In this project The Letter Knowledge Assessment Tool's (PCAPL) internal consistency, inter-rater reliability, intra-rater reliability and construct validity were studied, and normative data was collected. The hierarchy of knowledge of the name and sound of letters, as well as which graphemes and phonemes are harder and easier to name, were also analysed.

In order to examine the psychometric characteristics of PCAPL, we collected data from 216 children aged 5 years to 6 years and 12 months. The Cronbach's alpha was calculated to analyse the internal consistency, which revealed a value of 0.982, that is considered to be very good. The agreement and the percentage of inter-rater and intra-rater agreement were calculated based on 22 randomly selected audio recordings (approximately 20% of the sample). The percentage of inter-rater agreement was 96.2% and the value of Cohen's kappa (k) was 0.92. The percentage of intra-rater agreement, was 95.6% and k was 0.91. These values correspond to a strong agreement. The construct validity of PCAPL was supported by the results obtained in the normative data, whereas for all skills the score increases with increasing age. Construct validity is thus assured. Overall, children performed better when naming the letters L, R and X (they were considered the easiest to name). Regarding the sound of the letters, most of the sounds were considered easy or intermediate, and the naming of digraphs were considered the most difficult.

The validation of this test addresses the lack of tools for analysis of normal child development at the level of graphemic and phonemic knowledge and grapheme-phoneme knowledge or knowledge of the alphabet.

Portuguese

No presente trabalho pretendeu-se obter medidas de consistência interna, fidelidade inter-observador, fidelidade intra-observador, validade de construto e dados normativos da Prova de Avaliação de Competências Pré-Literacia (PACPL). Após a recolha dos dados normativos procedeu-se à compreensão da hierarquia de conhecimento do nome e som das letras, assim como os grafemas e fonemas mais difíceis e mais fáceis de nomear.

De modo a analisar as características psicométricas da PACPL, recolheu-se os dados com 216 crianças com idades compreendias entre os 5 anos e os 6 anos e 12 meses. Através do cálculo do Alpha de Cronbach procedeu-se à análise da consistência interna, que relevou um valor de 0.982, que é considerado como muito bom. A concordância e a percentagem de acordo inter-observador e intra-observador foram calculadas com base na versão áudio da aplicação da prova de 22 crianças (aproximadamente 20% da amostra), selecionadas aleatoriamente. A percentagem de acordo inter-avaliador foi de 96,18% e o valor do Kappa de Cohen’s (k) foi de 0.92. No que diz respeito à percentagem de acordo intra-observador, esta foi de 95,6% e o k foi de 0.91. Estes valores de fidelidade remetem para um forte acordo. A validade de construto da PACPL foi suportada pelos resultados obtidos nos dados normativos, visto que para todas as competências a pontuação obtida aumenta conforme o aumento da faixa etária. Sendo assim, pode-se afirmar que a validade de construto está assegurada. Foi possível também verificar que globalmente as crianças tiveram um melhor desempenho na nomeação do nome da letra L, R, X, sendo considerados os mais fáceis de nomear. Relativamente à nomeação do som das letras, a maioria dos sons foram considerados como facilidade intermédia ou fácil, sendo que a nomeação do som dos dígrafos foi considerada difícil.

A validação desta prova permite colmatar a presente falta de instrumentos para análise do desenvolvimento normal da criança ao nível das consciências grafémica e fonémica, das correspondências grafema-fonema ou do conhecimento do alfabeto.

Pereira2014.pdf - M.Sc. Thesis (Adobe Acrobat Pro DC Continuous Release Version 2020.009.20074 file)
Pereira2014pptx.pdf - VIVA oral presentation (Adobe Acrobat Pro DC Continuous Release Version 2020.009.20074 file)

Last updated 22/7/2020
lmtj@ua.pt
Luís Jesus

Back to Homepage