The clinical practice of speech and language therapists in children with phonologically based speech sound disorders (Prática Clínica dos Terapeutas da Fala nas Perturbações Fonológicas)

Carla Oliveira

M.Sc. Project

English

Speech Sound Disorder represents a large number of speech language therapist’s caseload. These include different disorders (articulatory or phonological) and can affect speech intelligibility of children. The intervention with children who have Speech Sound Disorder can incorporate different approaches, and these may be of articulatory or phonologically based. This study aims to explore the use of different intervention approaches in clinical practice of speech language therapists in Portugal, and to know the approaches most frequently used in intervention with children who have phonological disorder.

Data collection was conducted through a questionnaire available on the web platform Advanced Communication and Swallowing Assessment (ACSA), and based the responses eighty-eight participants.

The results show that intervention approaches most used with children who have phonological disorder are Phonological Awareness (97% of the participants), Auditory Discrimination (92%), Parent-Based Work (58%) and Meaningful Minimal Contrast Therapy (75%). The great majority of therapists combine several approaches in their intervention. There is also a great percentage of speech and language therapists that use articulation based approaches, namely Articulation Work (31%) in cases of phonological disorder. Most speech and language therapists (63%) indicate that the intervention is performed once per week and over a period of more than six months (51%).

The data obtained presented here agreements with the results obtained in some international studies in terms of the approaches most frequently used in intervention with children who have phonological disorder. Regarding the frequency and duration of intervention there is a greater discrepancy in several studies. Regarding the characteristics described by the Portuguese speech and language therapist for establishing the differential diagnosis of disorders, it turns out that these do not always reflect the data available in recent literature.

Portuguese

As Perturbações dos Sons da Fala representam uma grande parte da casuística dos terapeutas da fala. Estas incluem diversas perturbações (articulatórias ou fonológicas) podendo comprometer a inteligibilidade do discurso das crianças. A intervenção junto das crianças com Perturbação dos Sons da Fala pode ser feita com a aplicação de diversas abordagens, sendo que estas podem ser de base articulatória ou fonológica. A presente investigação pretende, desta forma, explorar a utilização das diferentes abordagens de intervenção na prática clínica dos terapeutas da fala em Portugal, de modo a conhecer as abordagens mais frequentemente utilizadas na intervenção com crianças que apresentem perturbação fonológica.

A recolha dos dados foi realizada através da disponibilização de um questionário na plataforma web Advanced Communication and Swallowing Assessment (ACSA), a partir do qual foram obtidas oitenta e oito respostas.

Os resultados mostram que na intervenção com crianças que apresentem perturbação fonológica as abordagens mais utilizadas são a Terapia da Consciência Fonológica (97% dos terapeutas da fala que participaram no estudo), a Discriminação Auditiva (92%), a Abordagem Centrada na Família (58%) e a Terapia dos Pares Mínimos (75%). A grande maioria dos terapeutas da fala combina várias abordagens na sua intervenção. Verifica-se ainda que uma grande percentagem de terapeutas da fala utiliza abordagens de base articulatória, nomeadamente o Treino Articulatório (31%) em casos de perturbação fonológica. Grande parte dos terapeutas da fala (63%) indica que a intervenção é realizada uma vez por semana e prolonga-se por um período superior a seis meses (51%).

Os dados obtidos na presente investigação estão de acordo com os resultados obtidos em alguns estudos internacionais relativamente às abordagens mais utilizadas na intervenção com crianças com perturbação fonológica. No que respeita à frequência e duração da intervenção existe discordância nos vários estudos. Relativamente às características descritas pelos terapeutas da fala portugueses para estabelecer o diagnóstico diferencial das perturbações, verifica-se que estas nem sempre refletem os dados disponíveis na literatura atual.

Oliveira2013.pdf - M.Sc. Thesis (Acrobat 9.5.5 Pro file)
Oliveira2013pptx.pdf - VIVA oral presentation (Acrobat 9.5.5 Pro file)

Last updated 2/2/2014
lmtj@ua.pt
Luís Jesus

Back to Homepage